overalennergens.reismee.nl

Dag 11 New Orleans

Een beetje uitslapen en daarna op het gemak afzakken richting ontbijt dat op het binnenterras in de buitenlucht wordt geserveerd, zij het door ons zelf. Al zitten we in de schaduw, het is nu al behoorlijk warm. Ze spreken hier zelfs van een hittegolf.

Deze gehele dag hebben we in New Orleans te besteden. Vanwege de warmte kiezen we voor een binnenattractie, het is simpelweg geen volle dag uit te houden op straat. Je voelt de warmte van de straat dwars door je schoenzolen heen.

Met de auto rijden we binnen enkele minuten het centrum in en parkeren bij het aquarium. We gaan vissies kijken. Er is de mogelijkheid om een combinatieticket te kopen dus dat doen we. Eerst naar Audubon Aquarium of the Americas, zoals dat officieel heeft, daarna naar het naastgelegen Imax theater voor een film over hurricanes en tot slot naar het insectuarium voor kruipend ongedierte. Zo zijn we het grootste gedeelte van de dag onder de (gekoelde) pannen.

Aqauria hebben we al vaak bezocht maar het blijft ons toch altijd fascineren. Juian sprint van bak naar bak en blijft foto's schieten. De Lucky Luke van de fotografie, hij schiet sneller dan de sluitertijd.

We lopen het nagebootste tropisch regenwoud in en zien behalve de oningeblikte vis ook het nodige vliegende spul zoals ara's. Erg leuk gemaakt.

De route gaat verder langs wat amfibieën, kikkers in allerlei maten en kleuren en ze hebben hier een enorme witte alligator liggen. In de natuur zou zo'n beest vanwege het ontbreken van een schutkleur gelijk worden opgevroten maar hier in gevangenschap gedijt hij/zij prima, al ziet het er wel een beetje uit alsof ze hem/haar dun geschild hebben.

Er worden wat stokjes met opgeplakt vogelzaad aangeschaft voor in de parkietenkooi. Wat dat met een aquarium te maken heeft begrijp ik ook niet maar het is wel grappig. Honderden gevleugelde vrienden die zo goed als handtam zijn kluiven het zaad van je stok. Het spul krijst er lustig op los en zo hier en daar krijgt er eentje een stevige beurt, soms zelf van verschillende mannetjes achter elkaar! Het verbaast mij dat dat hier in Amerika wordt toegestaan onder het oog van zoveel jeugd.

Verschillende bakken met fraai uitgelichte kwallen lopen we voorbij en bij aan het einde van de tour loopt Julian nog even het winkeltje binnen. Hij wil een onbenullig ding kopen maar de kassajongen is er een van het minder snuggere soort. Hij rommelt wat, krijgt hulp van een collega en eindelijk lukt het om af te rekenen. Ik zie zijn naambordje en opeens snap ik het, hij heet Ezel. En, hij kan zelfs zijn eigen naam niet goed spellen want er staat Ezell. Laten we het maar op erfelijk belast houden.

Het Imax wordt het volgende bezoek. De film volgt een paar mensen vanaf een paar jaar voor Katrina tot erna. Katrina, de storm die in 2005 grote chaos in New Orleans heeft veroorzaakt. De beelden hebben we destijds ook op de Nederlandse TV gezien maar nu we gisteren door de stad hebben gelopen realiseren we nog meer wat voor een impact het op deze regio heeft gehad. Op het moment dat de film stopt is het muisstil in de zaal en zie je bij sommigen de emotie op het gezicht.

Voor het insectuarium moeten we 10 minuutjes lopen. Zoals al eerder opgemerkt is het snikheet en we zijn dan ook blij als we de gekoelde entree betreden. Omdat het insectuarium in een federaal gebouw is gesitueerd moeten we eerst even door de controle, net als op het vliegveld inclusief bagagescanner.

Renske ziet hier het minst naar uit, ze heeft helemaal niets met de veelpotige onderkruipsels. Toch blijft ook zij enige tijd geboeid kijken (anders liep ze weg!) naar een mierenkolonie die blaadjes in stukken bijten om ze vervolgens langs een tak omhoog het nest in te werken. Het geheel is met transparante pijp mooi opengewerkt dus het gehele traject is te volgen.

We zien een leuke opstelling, uiteraard achter glas, van een keuken die niet goed schoon is gehouden. Klevende potjes e.d. die ervoor zorgen dat de kakkerlakken het er prima naar hun zin hebben.

Vandaag wordt er live gekookt en gebakken en is er de mogelijkheid om een en ander gratis te proeven. Vanzelfsprekend geen appelgebak maar meelwormen en meer van dat soort eiwitrijke beestenspul. Renske en ik kijken het met afgrijzen aan, Julian waagt zich stoer aan een Chocolat Tjirp Cookie, een traditioneel koekje waarbij ze de chocolade hebben vervangen door insecten. Echt lekker vindt hij het niet en naderhand blijft hij maar aan zijn beugel peuteren als Renske tegen hem zegt dat er een vleugeltje klem tussen zit.

Na een soort van interactieve tekenfilm waarbij onze stoelen op en neer gaan, een muskiet in onze ruggen prikt en meer van die moderne 4D-effecten gaan we naar de vlindertuin.

Ook hier een combinatie van dieren. Behalve vele vlindersoorten vliegen er ook tropische vogeltjes rond en is er een enorme vijver met karpers. Nadat Julian elke vlinder minstens drie keer heeft gefotografeerd lukt het ons hem mee te krijgen.

Hierna, het is inmiddels 15.30 uur, gaan we terug naar het hotel. Even relaxen om vervolgens een restaurant op te zoeken. Julian wil graag naar Golden Corral en vindt er een op een kwartiertje rijden. Ook nu bevalt het eten prima.

Op de weg terug wil Renske nog even naar de Walmart en ze heeft gezien dat er naast een Petco is gevestigd. Ik zie het nut er niet van om bij een dierenspeciaalzaak naar binnen te gaan maar goed...

De winkel is enorm groot en ik ben blij dat ik mee naar binnen ben gegaan. Wat een mafkezen die Amerikanen! Een speciaal deel met kleren voor de hond, roze truitjes met strikjes en capuchon voor als je keeshond reutje op mannetjes valt, bodywarmers, wollen mutsjes, noem het maar op.

Op de vogelafdeling komen we als vanzelfsprekend uit bij het parkietenspeelgoed. Zo zien we o.a. een mini bowlingbaan voor in de kooi, een bal met opname functie om hem beter te leren spreken en een gitaar met belletjes. Deze laatste konden we niet laten liggen.

Elk gangpad kom je wel iets eigenaardigs tegen. Voor de hamster is er een soort van racebaan. Je legt een parcours uit met rails, hamster in een bal en rollen maar. Zelfs is er een auto leverbaar waarbij je een bal met beest in kan plaatsen waarna de auto op hamsterkracht door de kamer scheurt. Gek is hier niet gek genoeg.

Hierna keren we hotelwaarts. Het is weliswaar nog vroeg op de avond maar we willen bijtijds onder de wol. Morgen gaan we vroeg weg want we hebben een zogenaamde 'swamp tour' geboekt.

Peter

Wat een prachtig land is het. Ik heb weer genoten van jullie ervaringen en de mooie foto's. Bedankt maar weer.

Renske K.

Wij zitten hier nog te wachten op jullie verslag van jullie uitje naar Gent...

Angelique van der klugt

Ha, ha, Renske, dat was lang niet zo spectaculair als jullie reis!! Het is een prachtige stad en we hebben heerlijk genoten van al het moois om ons heen en natuurlijk het mooie weer. Vooral de rondvaart door de stad was erg leuk. Zo kom je op plekjes waar je lopend niet komt en de gids weet je alles te vertellen van de stad!