overalennergens.reismee.nl

Dag 9 Jackson Mississippi

Tot nu konden we het met drie koffers af, echter na gisteravond is er het een en ander bijgekomen, tijd om koffer drie uit koffer vier te halen. We wisten op voorhand dat dit ging gebeuren dus hebben we twee koffers in elkaar gepast, TADA!

Op het gemakje ontbeten en daarna de boel opnieuw gerangschikt. Vervolgens uitchecken en rond tienen rijden we weg. Ook Memphis kunnen we aan ons lijstje van bezochte steden bijschrijven. Weer een mooie ervaring rijker.

Jackson, onze volgende stop ligt op een goede drie uur rijden, apple-tje egg-je. Natuurlijk, de smekbak heeft regelmatig dorst dus om te voorkomen dat Renske met een sjerriekennetje brandstof 20 mijl heen en 20 mijl terug moet lopen in de zinderende hitte (het kwik alweer op 100 graden Fahrenheit), moeten we tijdig stoppen.

Ze blijkt weinig geleerd te hebben van de vorige keer toen ik haar 16 dollar aftroggelde. Ook nu kijk ik met mijn meest onschuldige blik en.....'portemonnee is bijna leeg schat, geef even 20', en hup voor mekaar. Het moet gezegd (van mijzelf) het met de creditcard betalen bij een pomp is weleens lastig. De kaartlezers aan de pomp zelf vragen om een postcode maar werken niet op de Nederlandse postcodes. De creditcard wordt ook niet altijd geaccepteerd bij het vooraf betalen dus is het regelmatig met contanten strooien.

Ik probeer het toch met de card en zowaar het lukt om vooraf te betalen. Even volgooien dus en het wisselgeld ophalen. Dit gaat weer anders dan de andere keren, nu krijg ik een kassabon met daarop het wisselgeld aangegeven. Het wordt met de creditcard verrekend. Prima, heb ik tot 'ergernis' van moeder de vrouw en een volle tank en 20 dollar extra! ('t is uiteindelijk maar één rekening maar ik maak er een sport van). Drie maal is scheepsrecht, dus ik ga ervoor al besef ik wel dat het lastig zal worden. Uit frustratie staat zij een paar meter verder de geldautomaat leeg te trekken. Hmm, wie het laatst lacht,.....

De rit van vandaag is voor wat betreft het uitzicht veel van hetzelfde al zie ik langs de weg wel wat apart kruipend spul aan beesten langstrekken, een erg makke vos (oh nee, die was platgereden), een tamme bever..... of nee, toch een vos..... of was het een hond.... wat het ook was, het heeft ooit geleefd maar heeft nu meer weg van een frikadel speciaal die uit het bakje is gevallen. Dat we enorm veel (hele) grote roofvogels tegenkomen is eigenlijk vanzelfsprekend met zoveel aan het wegdek geplakte lekkernijen welke leverbaar zijn in verschillende smaken.

Rond tweeën arriveren we bij het hotel. Het inchecken verloopt iets anders dan gebruikelijk. Zo moet ik wat (LCD) schermpjes doorwerken bij de receptie waarbij de baliejuffrouw uitlegt dat als we huisdieren meenemen op de kamer en roken ons dat respectievelijk 150 en 250 dollar kost.

Welnu, mevrouw uitgelegd dat wij geen huisdieren hebben en niet roken dus of ik dan achteraf het totaal bedrag in handen krijg? 'Nee, u hoeft niet vooraf te betalen', zegt ze. Dat had ik natuurlijk allang begrepen maar ik wil gewoon als compensatie dat we niet roken en geen dieren meenemen het bedrag in handen hebben. Het kwartje valt, ze slaat zich voor het hoofd en begint te schateren. Het feest gaat overigens niet door! Stug volk!

In tegenstelling tot ons vorige hotel hebben we een zwembad. Julian kijkt er al tijden naar uit maar wij kiezen er toch meestal voor om iets te gaan bekijken, pech voor hem in dat opzicht. We nemen vandaag de tijd dus..... plonst hij samen met Renske het zwembad in.

Ondertussen schrijf ik alvast een stukkie weg en was provisorisch wat broeken om ze later achterin de auto te drogen te leggen. Je moet af en toe wat improviseren op vakantie en de auto is onze wasdroger, minstens zo warm als een echte, alleen draait hij niet rond.

Zo langzamerhand wordt het etenstijd en alvorens de auto in te stappen proberen we op het internet iets leuks in de buurt te vinden. We gaan voor downtown Jackson op slechts 5 minuten rijden.

Aangekomen in dit gedeelte van de stad is het straatbeeld totaal anders dan we van de ander steden zijn gewend. Hier geen gezellige uitgaansgelegenheden maar verlaten straten. Mooie statige gebouwen welke voornamelijk worden gebruikt door advocaten, federale en justitiële instanties. Als we al een restaurant of iets tegenkomen is het gesloten. Deze wijk, waar ook het State Capitol staat, wordt zo te zien alleen tijdens kantoortijden bevolkt.

Ondanks de honger, of eigenlijk trek, lopen we een rondje om het State Capitol en het parkje dat er naast ligt. Het parkje dat bevolkt wordt door een kudde eekhoorns ziet er net als de rest verzorgd uit.

Terug bij de auto lijkt het mij het beste om bij het hotel om advies te vragen. Doelloos rondrijden in deze stad heeft weinig zin. Binnen 5 minuten zijn we terug bij af. Het is inmiddels verschrikkelijk druk geworden op de weg en ook van de snelweg af staan dikke files. De reden? Op een paar honderd meter van ons hotel worden opnamen gemaakt voor American Idols.

De receptioniste tipt ons een buffetrestaurant op 10 minuten rijden, Golden Corral. We zijn inderdaad binnen het kwartier ter plaatse. Bij binnenkomst betalen we een vast bedrag, 36 dollar voor ons drieën (all inclusive), en kiezen een tafeltje uit.

De buffetten zijn rijk gevuld en het smaakt allemaal prima. Onbegrijpelijk hoe ze deze hoeveelheid en kwaliteit kunnen leveren voor zo'n lage prijs. Bedenk wat je wilt eten..... je vindt het terug bij een van de buffetten. Groenten worden achter het buffet gesneden en bijtgaar afgeleverd. Vers fruit, soepen, salades, noem het maar op. Pizza's, rijst, aardappels, macaroni etc. Je eet weliswaar van plastic campingbordjes (klein -.je) maar het gaat uiteindelijk om wat er opligt, nietwaar?

Het voorafje sla ik over want ik zie een buffet met een enorme grillplaat. De kok legt er net een gigantische steak op, het lijkt wel of ze het slachtoffer in kwestie gevild hebben, de pootjes eronder vandaan en hopla, op de plaat. Gegrild en gegaard zoals de klant dat wil.

Het buffet met desserts bestaat uit koekjes, taarten, cake, verschillende ijssoorten en een chocoladefontein met verse ananas en arebijtjes. Achter het buffet hebben we kijk op de ovens waar de lekkernijen vers worden afgebakken. We rollen van tafel en gaan terug naar het hotel.

Jackson was min of meer een rustdag. Heerlijk relaxed, de batterijtjes opladen voor de volgende stad van onze rondreis.....

..... New Orleans, we komen eraan!

Peter.

Veel plezier in New Orleans,Ik kijk uit naar het verhaal daarover.