overalennergens.reismee.nl

Dag 7 Memphis

Vanmorgen komen we bij het ontbijt een Nederlands stel tegen waar we gisteren ook al wat mee hebben gepraat. We besluiten samen te ontbijten en vanzelfsprekend worden er ervaringen uitgewisseld. Ook zij zijn verslingerd aan Amerika en super enthousiast. Al met al duurt het ontbijt wat langer dan gebruikelijk en gaan we iets later weg dan gepland.

Als het weer is gelukt om de kofferbak dicht te doen gaan we op pad. De reis voert rond Nashville en met de CD van Eddie King in de speler verlaten we de stad en hebben we direct heimwee.

De Tomtom vestigt een nieuw record, na 309 km links aanhouden. Net als een paar dagen geleden is het een vrij eenzijdig beeld dat er is te zien. Asfalt, bomen en af en toe een kudde vrachtwagens dat de eerder beschreven olifantenact uit het circus nadoet, het blijft een erg vreemd gezicht.

Hoge nood gedwongen moet er worden gestopt en Renske loopt bij een tankstation naar binnen. Omdat de tank inmiddels weer half vol is (of half leeg) besluit ik hem maar af te tanken. Ik vraag Renske of ze binnen even 40 dollar op 5 af wil geven. Je moet overal namelijk vooraf betalen dus doe je dit en geef je het pompnummer door. Prima systeem, nooit het probleem dat je wegrijdt zonder betalen.

Renske komt terug, de tank is vol, ik loop naar binnen en reken af. Slechts 24 dollar dus dat betekent dat ik 16 dollar in de knip kan steken. Zo, da's het eerste verdiend nietwaar?

Vrouwlief denkt er anders over dus we houden elkaar ff bezig. Uiteraard hou ik de knip stijf dicht, ik heb het helemaal naar mijn zin! Dit trucje past ze namelijk zelf regelmatig toe als er bijvoorbeeld iemand moet afrekenen en ze vraagt of hij/zij er een bepaald bedrag aan kleingeld bij heeft. Vaak springt de partner dan bij met een paar losse centen waarna Renske ook het wisselgeld aan die persoon teruggeeft. Succes verzekerd!

Met een volle tank, 16 dollar extra op zak en de gasplank op de cruise control volgen we de Interstate 40 naar Memphis. Het weer is prachtig, het leven is mooi.

Klokslag 14.18 uur rijden we de parkeerplaats op van het hotel. Inmiddels hebben we omgerekend al zo'n 2000 km op de teller staan, je rijdt hier snel een eind weg.

Het valt ons meteen op dat je hier goed op je spullen moet passen. Een waarschuwingsbord op de parkeerplaats, de deuren van het hotel afgesloten. Dit zijn we nog nergens tegengekomen.

We doen het even kalm aan en gaan rond 15.30 uur weer op verkenning uit, opzoek naar Beale Street. Bram stuurt ons de goede richting op maar er blijken meerdere straten te bestaan die zo heten. We komen terecht op een verlaten universiteitsterrein. Even opnieuw puzzelen en we zijn weer onderweg.

Het verkeerd rijden heeft ons zonder het te weten naar de Sun Studio gebracht. Wereldberoemd omdat Elvis Presley hier zijn eerste plaat heeft opgenomen. Even een stop om wat foto's schieten. De wijk waar de studio is gevestigd ziet er overigens niet uit. Veel leegstand en verval. Een bijzonder armoedige en troosteloze aanblik.

Beale Street is afgesloten voor verkeer dus zoeken en vinden we een parkeerplaats in de buurt. Meteen een verrassing als we van de parkeerplaats aflopen en de eerste bocht om gaan. Een Gibson fabriek! Even door de ramen gluren om wat glimpen op te vangen van dit stuk gitaarhistorie.

Uiteraard wil ik dit wel bezoeken maar de toko is gesloten. Geen wonder natuurlijk want het is zondag. Morgen is hij wel open en is er de mogelijkheid om een rondleiding te volgen. Lijkt me super, ware het niet dat we morgen Elvis uit bad moeten halen.

In Beale Street zijn veel cafés met live muziek. Op het moment dat wij er rondlopen is het erg rustig. De straat doet wat vervallen aan en overal zien we bordjes met verboden voor vuurwapens hangen. Er is ook vrij veel politie op de been. Anders dan in Nashville waar een super gemoedelijke sfeer hing, voelt het hier wat minder gemakkelijk aan.

Ook hier een Hard Rock Café en Julian wil er wel naar binnen. Altijd gezellig en genoeg aan muzikantenmemorabilia. Een geweldig woord! Met Wordfeud (Scrabble) heb je al snel 3x de woordwaarde, misschien zelfs 2x 3x en 2x 2x. Dat is dus 3 x 3 x 2 x 2= 36x het woord. Gaan we er vanuit dat er geen dubbel of trippel letter onderligt hebben we een totaal van 36 x 44 (=letterwaarde) = 1584 punten. Weet je het een beetje gunstig neer te leggen in combinatie met een ander woord, kan de score nog veel hoger uitvallen! En door.....

....... Het Hard Rock Café wordt bezocht We nemen een glaasje..... een refill, koelen lekker af, kijken wat rond en gaan de straat weer op. Echter niet voordat zoonlief eerst nog even een shirtje scoort.

Op een pleintje staat een band te spelen en we nemen een kijkje. Lekker stukkie Blues! De zanger zit op een kruk en heeft qua postuur iets weg van Solomon Burke, lekker Amerikaans corpulent, alleen ruikt hij waarschijnlijk iets frisser uit zijn mond. Het swingt de pan uit en het is moeilijk om er weg te komen. Ook op andere plaatsen speelt er het een en ander maar in tegenstelling tot Nashville staan hier veel bordjes op de deur met onder de 21 geen toegang. Het geluidsniveau ligt hier overigens ook een stuk hoger. Het gaat 'van dik hout zaagt men planken', om er vervolgens in de vlakbij gelegen fabriek van Gibson weer een machtig mooi gitaartje van te bouwen.

We lopen nog wat rond maar echt fris ruiken doet het hier niet. Er staan veel kliko's langs de straat en het is hier bloedheet. In de bakken is een fijn chemisch rottingsproces aan de gang. De lucht is dermate sterk dat Julian weigert om bij het volgende terras met band (waar hij wel naar binnen mag) te gaan zitten. Dan maar even om het hoekje gluren.

Enkele winkeltjes met Cd's, instrumenten en shirts worden er nog bezocht waarna de weg wordt ingezet richting T.G.I. Friday. Tijd om een hapje te eten. Gezien de grootte van de porties zien we af van een voorgerecht. Renske gaat voor de kip, Julian neemt spareribs en ik laat me een lekkere steak adviseren.

Na het eten lopen we terug en komen wederom langs de band waar we eerder hebben staan kijken. In plaats van terug naar het hotel toch nog maar even wat nummertjes meepikken.

De bruine gitarist is inmiddels vervangen door een witte. Het blijkt een gastmuzikant te zijn die gewoon even langskwam met de gitaar op zijn rug. Geweldige bekende en minder bekende blues komt langs en doordat er meer publiek is, is het sfeertje TOP! De gastmuziekant is er een van het rappere soort en scheurt er lekker op los. We blijven plakken. Letterlijk, want het is te gezellig om weg te gaan en door de hoge temperatuur gutst het water weer door de bilnaad.

De gastgitarist neemt afscheid en de band gaat in originele bezetting verder. Nog een paar nummers kijken we af maar houden het dan toch echt voor gezien. Het inmiddels goed bevolkte Beale Street lopen we uit en zien dat het politiecorps ook behoorlijk is uitgebreid. Memphis is geen stad om 's avonds eens een blokje om te gaan, althans zo voelt het aan.

Morgen naar Graceland.

Ooojaaa, ondanks dat de berekening klopt, past het bovengenoemde woord niet op het Wordfeud-bordje. Het is maar dat je het weet

Wink

Noor Bremmers

uuww... het kén natuurlijk aan mijn legge, maar is 40 min 34 niet gewoon 6? Je ziet: zo gewonnen, zo geronnen...

Angelique van der Klugt

Ik heb weer met veel plezier het reisverslag gelezen. Heel veel plezier in Graceland!!!

Peter.

Inderdaad Richard, Noor heeft gelijk want straks zit jij weer met mijn zusje te kibbelen waar dat tientje is gebleven! Ik heb weer volop genoten van jullie reiservaringen en ik kijk weer uit naar de volgende. Veel plezier nog daar en groetjes uit het toch wel mooie alphen aan den Rijn..

Noor

Ah... de 3 is vervangen door een 2... :-)

Hans R

So dit verhaal had ik wel wilen meemaken ik proef de sfeer hier helemaal zometeen ff een paar blues nummers opzetten wie weet zitten de genoemde artiesten er wel tussen"80 gig HD vol met blues namelijk kikuu.heeft Julian BTW wel een extra koffer bij zich anders moet hij zijn verzamelde kleding cq petten magazijn straks achter laten.
Veel plezier nog.
Groetjes Hansa